تاریخ انتشار: ۰۸:۲۵ - ۰۱ تير ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۶ نظر
رویداد۲۴ بررسی می‌کند:

برندگان و بازندگان یک مناظره خسته‌کننده | بازنده: قالیباف و جلیلی؛ همه نگاه‌ها به سمت تانک انقلاب

در مناظره دوم، توجه‌ها از نامزدهای اصلای برداشته شد و علیرضا زاکانی با تهمت‌ها، وعده‌ها و گاف‌هایش مورد توجه قرار گرفت. قالیباف و جلیلی در سایه ماندند. پورمحمدی درخشش کوتاهی داشت و پزشکیان به روال قبلی ادامه داد.

برندگان و بازندگان یک مناظره خسته‌کننده | بازنده: قالیباف و جلیلی؛ همه نگاه‌ها به سمت تانک انقلاب

رویداد۲۴ | میثم سعادت: دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پنجشنبه شب برگزار شد؛ مناظره‌ای که حتی از مناظره اول چند قدم عقب‌تر بود. سهند ایرانمهر درباره این مناظره نوشته ‏مناظره امروز بیشتر «مفاعله» یا «مکالمه» بود و ‌می‌شد به جای صرف وقت، بیانیه مشترک با عنوان «منشور برادری» ارایه داد. فلسفه مناظره، به چالش گرفتن و نمایش تمایزهاست نه نمایش وحدت برای بیان فهرست آرزوها. برنده این روش کسی است که «تر دامن‌تر» است و بازنده آنکه همنوا با طایفه غیرهمسوست.

به نظر می‌رسد مسعود پزشکیان نه مثل روحانی حاضر جواب است و نه مثل همتی و مهرعلیزاده ، حاضر است با ستاد انتخاباتی خود مشورت کند. او بارها می توانست به مدارس غیرانتفاعی پسر قالیباف اشاره کند یا به تلاش‌های زاکانی برای وزیر شدن برادر دامادش در آموزش و پرورش یا بی‌برنامه بودن جلیلی.

مسعود پزشکیان در جمع‌بندی صحبت‌هایش، خود را ادامه‌دهنده دولت خاتمی معرفی کرد. این رادیکال‌ترین جمله‌ای بود که در کل مناظره مطرح کرد. با وجود حملات متعدد حاضر نشد از همان حالت آرام و همیشگی خود خارج شود. او فرصت‌های زیادی برای صحبت‌کردن داشت اما به نظر می‌رسید تمایلی ندارد به سمت تنش بیشتر پیش برود. این رفتار او باعث شد زاکانی و قاضی‌زاده هم از حمله بیشتر به پزشکیان اجتناب کنند.

زاکانی دوباره مهمترین چهره مناظره بود. زاکانی از سه زاویه مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت. اولین زاویه حملات متعدد او به پزشکیان و دولت روحانی بود که یادآور صحبت های احمدی نژاد در مناظره با مهندس موسوی بود.

همزمان با صحبت‌های او، عباس آخوندی خواستار زمانی برای پاسخگویی در صدا و سیما شد. دومین فراز مهم صحبت‌های زاکانی زمانی بود که وعده‌های متعددی به مردم داد، از نصف‌شدن قیمت بنزین تا یارانه طلایی به مردم و رایگان‌شدن درمان. زاکانی گفت به هر خانواده ماهانه بیست گرم طلا می‌دهد که معادل ۵۴۰ تن طلا ماهانه و ده هزار تن طلای سالانه می‌شود. این عدد دستمایه شوخی اقتصاددان‌ها شد که به خاطر عدم اشراف او به مسائل اقتصادی، انتقاداتی را مطرح می‌کردند.

همچنین گاف او در ادای یک جمله و حذف کلمه درمان، زمانی که از رایگان کردن درمان اقشار مختلف صحبت می‌کرد، دستمایه شوخی‌های فراوانی شد. در واقع زاکانی مشهورترین چهره مناظره بود اما موفقترین نبود. بعضی کانال‌های تلگرامی اصولگرا نوشتند که جلیلی و قالیباف باید به نفع زاکانی کنار بروند. با این وجود به نظر می‌رسد هدف زاکانی گرفتن حداکثر امتیاز در لحظه انصراف است. تاجگردون با کنایه به زاکانی در توییتر نوشت «تنها راه پرداخت طلای مجانی همستر است. اگر بخواهند به همه اینقدر طلا بدهند ١٧٦٠٠٠٠ همت اعتبار لازم دارند و اگر روزی نیم‌میلیون بشکه نفت صادر و همه را طلا وارد کنند و بخواهند به مردم بدهند فقط. ١٠٩٥٠٠٠ همت پول دارند. مابقي را همستر تامین می‌کنه و بقیه کارها هم تعطیل.»

‏‌پورمحمدی همچنان پرچالش‌تر از دیگران صحبت کرد. در صحبت‌های او نکاتی بود که مشخص بود درباره آن‌فکر شده و با هدف اثرگذاری روی اقشار مختلف برنامه‌ریزی شده است اما پورمحمدی بدون برنامه‌ریزی، ناگهان از قالب قبلی خارج می‌شود. چنانچه وقتی زاکانی او را به چالش کشید ، پورمحمدی از قالب میانه‌روی خود خارج شد و به عنوان دشمن آمریکا و گروهک‌ها، صحبت کرد. اساسا پورمحمدی علی رغم انسجام گفتار، در نظر سنجی‌ها موفق ظاهر نشده است.

قالیباف و جلیلی، در میان خیل نامزدها، عملاً حرفی برای گفتن نداشتند. قبلا گفته می‌شد که قالیباف طرح یارانه ۵۰ میلیونی برای هر خانواده  دارد اما با وعده‌های مکرر زاکانی ، بعید است طرح قالیباف حتی مطرح شود‌. به نظر می‌رسد نامزدهای پوششی، باعث خسته‌کننده‌شدن مناظره‌ها شده‌اند و بازنده این وضعیت، قالیباف و جلیلی هستند که به هیچ‌شکل نمی‌توانند نشان دهند نفر اصلی این مناظره آنها هستند.

قاضی‌زاده هاشمی، حتی به عنوان یک پوششی ضعیف عمل کرده است. تا جایی که حتی کسی به گاف‌های او نپرداخت. یک کاربر نوشت «قاضی‌زاده هاشمی بدون اینکه بخندد از مردم پرسید: وضع معیشت شما بعد از ١۴٠٠ بهتر شد یا بدتر؟»

به نظر می‌رسد برخلاف انتخابات ۹۲ و ۹۶، این بار مناظره‌ها تعیین‌کننده نباشند و ادامه این روند و اصرار پزشکیان که بگوید تفاوتی با رقبای اصولگرا ندارد، موجب کاهش مشارکت خواهد شد. هر چند بیرون از ستادها بازداشت‌شدن وحید اشتری، حضور ثابتی در برنامه جلیلی و حرکت محمد فاضلی، همچنان سوژه کاربران فضای مجازی است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
0
8
تکلیف ما عاقل ها که معلومه! رای ندادن به تداوم ظلم و جنایت و خیانت علیه ملت! ولی موندم که همه به جلیلی که با یه فوت نقش زمین میشه به عنوان مانع اصلی تحریم و موارد دیگه حمله می کنند؟ یعنی این زپرتی اینقدر قدرت داره؟ واقعا اگه اینطوره عاقلانه ترین کار اینه که شماها برین بهش رای بدین تا مشکلات ملت حل بشه!
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
8
4
کاملا این مطلبتون رو با قصد و غرض و جهت دار نوشتید
می‌دونم که پیام منم میتونید پخش نکنید
تحلیلگر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
5
4
واقعا دلتون برای دولت روحانی تنگ شده !!!!!!
واقعا به چی رسیدید !!!!!!
حمایت از کسی که قراره مثل روحانی عمل کنه
کابینه روحانی بیاره و مدام کارشناس کارشناس میکنه اونم توی این وضعیت هنوز دنبال کارشناس .....
واقعا چرا به خودتون ظلم می کنید !!!!!
8 سال از جیب مردم امثال روحانی برای خودشون کاخ ساختند اون وقت شما ها اینجا از کی طرفداری می کنید !!
محمدجواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
8
1
گاف مال شماهاست که با یه امضای ترامپ نزدیک بود ظریف تون با قاطر از اروپا به ایران برگرده.
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
1
7
چرا هیچ یک از کاندیداها ،هیچ برنامه ای برای اخراج مهاجران افغان ندارند.
تورو خدا یکی این موضوع را به اطلاع کاندیداها برسونه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
1
2
مردم واسه این حلقه مریدانش و معاونین بهشت هستند
ایازی صاحب چاپ خونه پلاکاری شهری و صاحاب سهام بیمارستان های متطقه 22دکتر حسنعلی خانوم باز دندانپزشک خاصه شاسی بلند بده و حاوید خواهر زاده رییس شورا و توکلی و یعقوبی سازندگان اطلس مال و استاندار. این بغل دارای سهام شرکت هواپیمایی فقط تف نمونه قورت دادنشونه
انقدر معاون وزیر و استاندار و عضو هیات مدیره چپوند دولت رییسی بنده خدا سال دوم صداش در امد انداختشون بیرون
نظرات شما